четверг, 25 декабря 2014 г.

ТЕМА :                   ЛІТЕРАТУРА   РІДНОГО   КРАЮ             
Сучасна Ярославна Придніпров’я. Поетична творчість  Лесі Степовички
МЕТА:  ознайомити учнів з біографією і творчою діяльністю Голови Спілки письменників Дніпропетровщини Лесею  Степовичкою (Олександрою Несторівною Булах); проаналізувати поезії письменниці, встановити їх ідейно-тематичне звучання, жанрову своєрідність; виховувати любов до рідного краю, краси художнього слова; почуття патріотизму, любові до рідної землі, її краси;  розвивати і вдосконалювати навички аналізу художнього твору, аналітичне мислення учнів; прищеплювати навички  дослідницької роботи; розвивати усне зв’язне мовлення учнів, творчі здібності; індивідуальні нахили учнів
ДОВГОТРИВАЛИЙ  ПРОЕКТ: (загальний): “Одвічна таїна жіночої душі, втілена в поетичних рядках ( Жіноча поезія Придніпров’я ХІХ-ХХІ ст.)”
КОРОТКОТРИВАЛИЙ  ПРОЕКТ (актуальний):  Жанрова своєрідність та ідейно-тематичне звучання поетичної творчості  Лесі Степовички
ЕТАП РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ: перевірка результатів роботи на етапі “Збір інформації”; етап “ Виконання проекту “
ГІПОТЕЗА  АКТУАЛЬНОГО  ПРОЕКТУ: провідним мотивом поезії Лесі Степовички є  патріотичний мотив
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ: У чому особливості лірики Лесі Степовички ?  
ОБЛАДНАННЯ: портрети поетес Придніпров’я ХІХ-ХХ століть; портрет
Лесі Степовички; виставка творів письменниці; висловлювання про творчість поетеси письменників Дніпропетровщини; ілюстрації
 О. Нем’ятого (за тематикою творів поетеси)
ТИП УРОКУ:  урок - презентація,    урок - дослідження
ЕПІГРАФ УРОКУ :   Не пошкодуймо праці і любови !
                                           Ще буде правий лад у нашім краї,
                                           каштановім, пшенишнім, волошковім!
                                          Я вірую. Я впевнена. Я знаю.  
                                                                     Леся Степовичка “Віртуальна реальність”

                                           ХІД   УРОКУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Музичний вступ (психологічна підготовка до сприйняття теми).
Під музичний супровід вчитель читає рядки
                                    Жінки. Жінки…
                         Що знаю про жінок ?
                       І що про себе ще я буду знати ?
                         О сестро! О донечко! О мати!
                         Прощань і прощень невловимий крок…
                         Не знаючи себе, що знаю про жінок?! ( Любов Голота)
2. Вступне слово вчителя.

Одвічна таїна жіночої душі, втілена в поетичних рядках…

       Література нашого краю багата на жіночі імена. Це вони – славні Ярославни Придніпров’я – з глибин своєї зачарованої душі несуть нам невмируще поетичне слово, сповнене любов’ю до рідної землі, її святинь; любов’ю до Матері, Дитини, Людини; любові до навколишнього світу.

3. Актуалізація знань.
     Поряд з такими іменами, як ( вчитель показує портрети на дошці, учні називають імена і прізвища письменниць): Фросина Карпенко, Олена Ган, Наталка Нікуліна, Лідія Сохачевська, Тетяна Сулима, Олена Шпота, Валентина Чорна, Ганна Світлична, Олеся Омельченко, Раїса Лиша, Любов Голота, Ганна Шепітько сьогодні гідно звучить ім’я сучасної Ярославни Придніпров’я, нащадка безсмертної і славної кагорти письменниць нашого краю, відомої української сучасної поетеси Лесі Степовички.
·        Чому ми називаємо цих письменниць Ярославнами Придніпровя ?

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Наша мета:  ми продовжуємо роботу над проектом “Одвічна таїна жіночої душі, втілена в поетичних рядках. ( Жіноча поезія Придніпров’я ХІХ-ХХІ ст.)” й сьогодні працюємо над актуальним проектом  “Жанрова своєрідність та ідейно-тематичне звучання поетичної творчості  Лесі Степовички”. Отже, наша мета: ознайомитися з біографією і творчою спадщиною Лесі Степовички; дослідити поетичні твори письменниці, встановити їх тематичне та ідейне звучання, провідний мотив поезій. В ході роботи ми дамо відповідь на проблемне питання: “У чому особливості лірики Лесі Степовички?”, таким чином підтвердимо або заперечимо гіпотезу нашого проекту : “Провідним мотивом поезій Лесі Степовички є громадянський мотив”

ІІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ (ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ)
БЛОК І.
 РОБОТА НАД ПРОЕКТОМ “БІОГРАФІЯ ТА ПОЕТИЧНА  ТВОРЧІСТЬ  ЛЕСІ        СТЕПОВИЧКИ”

1.     Вивчення біографії письменниці .

1)                Вступне слово вчителя
У нас сьогодні презентація. А на презентації прийнято представляти людину. Тому надаю слово нашим учням, які отримали домашнє завдання знайти інформацію про письменницю.

2) Перевірка домашнього завдання
Завдання: уважно прослухати матеріал, записати біографічні моменти, висвітлені в  повідомленнях  учнів.
 Повідомлення групи біографів біографічних фактів з життя письменниці;
1-ше повідомлення
      Автор збірок поезії, прози і публіцистики: “ П’ємонт – недалеко” (1998), роману-есе “Rara avis”(2000), “Стоим на звездном сквозняке”(2002).
     Переможець літературного конкурсу журналу “Бористен” за 1997 рік на тему “Ми докажем, що ми, браття, козацького роду” (2-га премія)
     З 2002 року  - Голова Спілки письменників Дніпропетровщини.
2-ге повідомлення
Її прізвище сповнене предковічної давнини і таїни, адже трактується воно як “чародійство, магія” і звучить загадково – Булах. Її предки – церковники: батько регент церковного хору, дід – один із засновників церковного старостату, а також церкви в селі Могилів. Її бабуся – розгадувачка снів, а мати сповнена надзвичайної релігійності.
3. Поглиблення знань учнів; вивчення біографії.
  Бесіда
·        Чи всю інформацію про життя і творчість поетеси ми отримали?(Ні)
·        На яких моментах біографії ми повинні зупинитися, щоб отримати ключик для розкриття таїни творчості письменника? ( Дані автобіографічного характеру, джерела творчості, діяльність митця)
 Повідомлення вчителя або розповідь письменниці
     Народилась у селі Петриківка у 1952 році. Після закінчення середньої школи у 1969 році два роки працювала на фабриці і заводі. У 1971 році вступила на романо-германське відділення філологічного факультету Дніпропетровського державного університету, який закінчила у 1976 році з відзнакою . Викладала в університеті та Металургійному інституті іноземні мови. Працювала перекладачем в Німеччині, Австрії, Бельгії, Голландії, Люксембурзі.
         2.  Вивчення поетичної творчості письменниці.
           Робота в творчих групах “Теоретики літератури”, “Дослідники літератури”
1. Актуалізація знань про жанри лірики.   
2.  Дослідження автобіографічної лірики.
А) Виразне читання поезії “Галатея”.
                                          З’явись, благаю! Хоч ві сні приснись
і я сприйму небеснеє знамення,
хоч словом, хоч півсловом озовись,
і з краплі радості заб’є струмок натхнення.

До дотику Твого була я чим ?
Шматком землі, що і не снив такого.
Прийшов, торкнувся ледь, і дух впустив
в ковалок чорнозему степового.

Як тішився, мій Майстре, Ти, коли
Твоїм творінням милувались люди !
Й примхливим музам строго повелів:
“Хай з неї поетеса добра буде!”

Так плакала чарівна Галатея,
а втім тривав пекельний серця гарт –
вершив свій задум Майстер в ній і з нею,
щоби в стражданні викувать талант.

Талант і врода – щедрі є дарунки
єхидного і мудрого Творця,
та лиш помножені на труд і муки,
розбудять ліру справжнього митця.

О Галатеє! Так перестраждавши,
збагнеш нарешті суть свого буття.
До болю звикнеш, біль лиш подолавши,
а біль і є – кохання і життя.

Б) Аналіз поезії за допомогою вчителя.
·        Про що йде мова в поезії ? Визначте тему твору.
(Це своєрідний переказ стародавнього еллінського міфу. Але Галатея Лесі Степовички витворена з рідного для нашого краю матеріалу – з чорнозему, з ”шматка землі”. Це процес створення степової Галатеї – поетеси степового краю, що витворена із землі предків і духовне благародство черпає з джерел історії свого лицарського роду. Інакше – це сповідь самої поетеси про витоки власної творчості, але лірична героїня в поезіїї набуває узагальненого звучання і символізує витоки всієї жіночої поезії Придніпров’я)
·        До якого жанру лірики належить поезія? Доведіть (автобіографічна, філософська лірика)
·        Яка ідея (головна думка) твору? Які провідні мотиви (відносно жанрів лірики) прослідковуються в творі ?
( Духовне благородство, снагу степова Галатея(поетеса, народжена рідною землею) черпає з духовних джерел рідної землі, з джерел рідної історії, отже, витоки духовності жіночої поезії ідуть з духовності рідної землі. Основний мотив – любов до рідної землі)
·        Які образи наявні в творі?
( Образ Поетеси – степової Галатеї, Творця(Бога), образ рідної землі)
·        Пригадайте зарубіжну літературу. З якої міфології світу автор бере образи. Хто така Галатея? Пігмаліон?
·        Як авторка в творі називає Пігмаліона ? Прочитайте в тексті.( Майстер, Творець)
·        Як ви зрозуміли саме такі назви? Кого поетеса вважає своїм Пігмаліоном ?
( Безперечно, для поетеси Пігмаліон – це Бог – творець всього живого на землі, це Вищий Розум, сила Вищої Духовності, що разом із силою рідної землі заповнює “душі моєї пустки”, наповнює жінку-митця справжньою суттю, поетичною наснагою)
·        Як образи твору допомагають розкрити ідею твору?
·        Назвіть художні прийоми, якими користується автор.
( Учні  зачитують метафори (“із краплі радості заб’є струмок натхнення“); епітети (“пекельний серця гарт”) тощо)
·        Як ви розумієте останній рядок “а біль і є кохання і життя” ?
( Життєве кредо автора і поета взагалі)
В) Повідомлення групи теоретиків літератури про автобіографічну лірику як поетичний жанр.
Автобіографічна лірика – це ліричний твір, головним героєм якого є сам автор, його біографія, ключові моменти життя.
Г) Повідомлення групи літературних критиків висновків аналізу поезії.
Висновок. Це своєрідний переказ стародавнього еллінського міфу. Але Галатея Лесі Степовички витворена з рідного для нашого краю матеріалу – з чорнозему, з ”шматка землі”. Це процес створення степової Галатеї – поетеси степового краю, що витворена із землі предків і духовне благародство черпає з джерел історії свого лицарського роду. Інакше – це сповідь самої поетеси про витоки власної творчості, але лірична героїня в поезіїї набуває узагальненого звучання і символізує витоки всієї жіночої поезії Придніпров’я.
3.  Дослідження громадянсько-політичної лірики.
А) Виразне читання поезії “Віртуальна реальність” .

Заморський політолог доповів,
мовляв, нема на Сході України
фактичної реальної країни
із іменем таким. А та, що стрів.
мовляв, то не країна, а химера,
субстанція всього лише уявна,
( як зниклі ассірійці чи шумери?)
себто реальність в і р т у а л ь н а.

Подумалось, чи то ж бо я жива ?
А мій Дніпро, а коляда різдвяна,
а скриня бабцина й козацька корогва,
невже то все – реальність віртуальна ?

Моя ти постколоніальна,
засмічена, засмучена Україно,
та все ж не віртуальна, а реальна,
ти є, хоча й смертельно хвора, мамо!

Ти там, де чути і барвисту, й гонорову,
таку чуттєву і цнотливу твою мову (,,,)

У ній – гаї, раї і солов’ї,
у ній – жалі і радощі твої.
У мові – все! Без мови ніц немає!
Руїну сірую лиш мова подолає !

Заокеанський вчений помилився,
не міг всіх вогників порахувать,
що тліють, жевріють, горять, ПАЛАХКОТЯТЬ
в серцях простих незнаних українців.

Ми тії вогники малі зберем докупи
й запалим до небес жарке багаття,
й турботи нашої міцного трунку
заслаблій неньці піднесемо, браття !
Не пошкодуймо праці і любови !
Ще буде правий лад у нашім краї,
каштановім, пшенишнім, волошковім !
Я вірую. Я впевнена. Я знаю.
 Б) Аналіз поезії за допомогою вчителя
·        Довести текстом, що за жанром – це громадсько-політична лірика.
·        Яка полеміка розгортається між автором і заморським політологом ?
·        Пригадайте історію України. В який історичний період відбуваються події в поезії ?
·        Як авторка доводить реальність існування України ? Прочитайте в тексті.
·        Як ви розумієте рядки “засмічена, засмучена Україно” ?
·        Прочитайте рядки, де автор говорить про рідну мову. Зробіть висновок про її красу.
·        Які художні засоби використовує автор для змалювання краси рідної мови?
·        Прочитайте останні чотири рядки поезії, які є епіграфом нашого уроку. Як ви їх розумієте ?
·        Визначте тему та ідею поезії, провідні мотиви.

В) Повідомлення групи теоретиків літератури про громадянсько-політичну лірику як поетичний жанр.
Громадянська лірика – умовна назва ліричних творів, в яких актуалізуються соціальні та національні мотиви; йдеться про істотні риси ментальної свідомості, що сприяє формуванню національної свідомості і гідності, розбудові національних та державотворчих тенденцій, утвердженню загальнолюдських цінностей.

Г) Повідомлення групи літературних критиків висновків аналізу поезії.
Висновок. За жанром це громадсько-політична лірика, що підіймає гострі питання існування України як держави. Автор веде полеміку із заморськими політологами щодо реальності існування України, її мови, історії та культури (тема).В поезії стверджується, що відродження духовності України можливе завдяки зусиллям справжніх патріотів( ідея). Провідний мотив – любов до рідної землі.
4.  Дослідження пейзажної лірики.
А) Виразне декламування напамять поезії “ Якого кольору Оріль” учнями. 
                                                 “Якого кольору Оріль?” –
засперечалися поети.
У кожного свої секрети
освяти певних кольорів:

хто бачить срібло, хто – сивини,
хто – мед левад, хто – мерхіт сліз,
хто глипа поглядом совиним,
банальну сірість мітить скрізь…

Мені ж Оріль з дитинства синя,
як неба рідного глибінь
у час, коли жура осіння
блаватом бавить голубів…

Якого ж кольору Оріль
і чим правдивіш мій від інших ?
Спитайте в степових орлів –
 з висот небесних їм видніше…

Козацька річечка тече,
синіє волошковим цвітом –
одвічне свято для очей
не стьмарене буденним світом.

Б) Питання групи теоретиків літератури до дослідників літератури за поезією.
·        Пригадайте географію. Де знаходиться річка Оріль ?
·        Опишіть кольори, в яких автор бачить Оріль. Підтвердіть текстом.
·        Прочитайте другу строфу. Як ви її розумієте ?
·        Чому, на вашу думку, є люди, які бачать тільки “банальну сірість” ?
·        Доведіть текстом, що автор дійсно любить свою Оріль, свій рідний край.
·        Про які почуття поетеси до рідної землі свідчать слова “одвічне світло для очей”?
·        Визначте жанр поезії.
·        Визначте тему та ідею поезії.
В) Повідомлення групи теоретиків літератури про пейзажну лірику як поетичний жанр.
Пейзажна лірика – це ліричний твір, в  якому наявний опис природи або зображується будь-який незамкнутий простір зовнішнього світу. Пейзажна лірика не тільки зображує зовнішній світ, що оточує людину, а й співвідносить його з людськими інтересами, настроями, роздумами, переживаннями; є засобом художнього зображення внутрішнього світу людини.
Г) Повідомлення дослідників літератури висновків аналізу поезії.
Висновок. За жанром це пейзажна лірика з мотивами громадянського звучання. Захоплюючись красою рідної природи, неповторною красою “козацької річечки Оріль”, возвеличуючи красу рідного краю, автор творить гімн красі рідної землі (тема). Тому краса її – це “одвічне свято для очей не стьмарене буденним світлом”, тому вона для українців – найсвятіша (ідея).
5. Дослідження інтимної лірики.
А).Виразне читання поезії “Ти високо у горах”
Ти високо у горах,
                         в вічнім небі
літаєш, орле мій,
свої величні справи вершиш,
гордливим оком
              навколо себе простір озираєш.
Я ж  -
              степова пташина унизу,
слабими крильцями своїми
мені туди,
              у височінь,
                                   не долетіти,
хоча моє маленьке спрагле серце
любови й подвигу понад усе бажає.

Ну, то ж нехай!
                       У кожного свій лет,
та за Тобою, скільки зможу, полечу,
                              й коли рука ворожа
захоче з долу стрілити орла,
могутні крила я свої розправлю
і стану
              межи кулею й орлом,
аби Твоє життя не обірвалось.

Але це так, фантазії мої!
Нехай цього не станеться ніколи !
Літай, мій орле, гордо і щасливо
над рідною і вільною землею !

Б) Аналіз поезії.
·        Як ви розумієте образ орла і степової пташини ? Розкрийте їх алегорію.
·        Як рядки “ хоча моє маленьке спрагле серце  Любові й подвигу понад усе бажає” розкривають образ жінки-степової пташини ?
·        Прочитайте рядки, в яких мова токож йде про силу жіночого кохання.
·        У чому, на вашу думку, істинне призначення справжнього Кохання ?
·        Прочитайте останні рядки поезії. Що має зберегти Кохання ?
·        Визначити жанр поезії.
·        Визначити тему та ідею поезії.
В) Повідомлення групи теоретиків літератури про інтимну лірику як поетичний жанр.
Інтимна лірика – це ліричний твір, в  якому панівний мотив – любовна пристрасть автора; це поезії, які розкривають широкий діапазон душевних переживань людського серця, змальовують ідеал кохання, говорять про щасливе і нещасливе кохання.
г) Повідомлення дослідників літератури висновків аналізу поезії.
Висновок. Тема поезії – визначення суті людського кохання як прояву найвищих духовних стосунків між жінкою та чоловіком. Автор стверджує, що справжнє кохання – це самозречення заради життя і щастя іншої людини, здатність пожертвувати собою заради Любови, життя, а отже, щастя рідної землі.
6. Встановлення жанрової приналежності та ідейно-тематичного спрямування лірики поетеси,  провідного мотиву.
    Повідомлення  висновків про жанри лірики Лесі Степовички групи теоретиків літератури .
     За жанровою приналежністю - це громадсько-політична, інтимна, філософська, пейзажна лірика. Проблематика поезій: сенс людського життя, призначення людини в світі, її роль у процесі відродження духовності рідного народу і України.
Ідейне звучання творчості:  любов до рідної землі, її культури, історії, її народу.
Провідні мотиви – патріотичні.
7. Робота з літературно-критичним матеріалом Поглиблення знань про творчість поетеси..
    Учні аналізують висловлювання поетів Дніпропетровщини про творчість Лесі Степовички, визначають, на які моменти не звернули уваги.
1)  …саме залюблена, я б сказав зачарована душа була й залишається головним архітектором її поезії, про що б вона не писала… (Віктор Корж)
2)  Голос її переконує правдою почуттів і щирістю довіри до тих, кому адресований.
    ( Віктор Корж )
3)  …патріотизм поетеси наснажений щемливим болем за долю рідного краю, співстражданням за людину, яку прирікають гіркоти буття земного…
( Віктор Корж )
8. Робота з епіграфом. Підтвердження висновків
     Перед нами сьогодні розкрилась таємниця творчості Лесі Степовички. Її поезія різнобарвна і неповторна. Ми встановили жанрову своєрідність та ідейно-тематичне звучання поезій письменниці. Який же, на вашу думку, провідний жанр у поетичній творчості Лесі Степовички ? Зробити правильні висновки нам допоможе епіграф уроку :
                       Не пошкодуймо праці і любови !
                              Ще буде правий лад у нашім краї,
                              каштановім, пшенишнім, волошковім.
                               Я вірю. Я впевнена. Я знаю..
9. Формування висновків. Доведення гіпотези.
За жанровою приналежністю поезія Лесі Степовички співзвучна з поезіями поетес Придніпров’я ХІХ – ХХст. Це громадсько-політична, інтимна, філософська, пейзажна лірика. В своїх творах поетеса підіймає небуденні питання: сенс людського життя, призначення людини в світі, її роль у процесі відродження духовності рідного народу і України. Поезії Лесі Степовички – найвищий вияв любові до рідної землі, це витоки духовності українського народу, джерела натхнення творчої особистості. Тому провідною ідеєю її творчості є любов до рідної землі, її культури, історії, її народу. Це політ душі на розбурханому коні її стрімкої поезії.
БЛОК ІІ.
МИСТЕЦЬКИЙ ВЕРНІСАЖ
1.Ознайомлення з роботами дніпропетровського художника Олександра Нем’ятого – ілюстраціями до збірок “ Галатея ”, “ П’ємонт – недалеко ”
·        Бесіда :
-    Які ілюстрації  О. Нем’ятого  відповідають прочитаним поезіям?
-    На підставі яких фактів ви зробили такі висновки ?
-     Підберіть до ілюстрацій цитати з поезії, які б відповідали не тільки  тематичному,                         а й ідейному звучанню поезії.
2.Ознайомлення з творчими роботами учнів. Коментар авторів
(з художніми, поетичними роботами, присвяченими творчості Лесі Степовички, а також піснею на слова поетеси)
ІV. РЕФЛЕКСІЯ
1.                Аналіз етапу “Виконанная проекту” та отриманих результатів.
2.       Заключне слово вчителя.
Леся Степовичка є дійсно гідним нащадком, продовжувачем традицій жіночої поезії Придніпров’я минулих століть. ІІ творчість - це висока краса навколишнього світу, це краса, напоєна любовю до рідної землі.
Краса не родиться з краси,
Вона з любові.
Роздолом котиться рясним,
Бринить у слові.
Краса не родиться з краси,
Вона – з роботи,
Із нив, та світла, та роси –
У жилах бродить.
Рука весни її різьбить,
Вона з-під бруду
Дзвенить, не чуючи грізьби:
- Я буду, буду !
Її одвічно здобувать
З вогню,
З двобою.
Зате... як радісно назвать
Цей світ – красою ! 
        ( С.Бурлаков “Краса не родиться з краси...”)

V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ОГОЛОШЕННЯ ОЦІНОК
VІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.   На основі досліджень, зроблених на уроці написати :
1)     відгук про творчість Лесі Степовички;
2)     твір-дослідження, підтверджений прикладами.
2.     Вивчити напам’ять на вибір поезію Лесі Степовички, вміти мотивувати вибір саме  цієї поезії. (Завдання даються за ступенями складності, залежно від індивідуальних особливостей і нахилів учнів)


Комментариев нет:

Отправить комментарий