суббота, 27 декабря 2014 г.

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (7 клас)

ТЕМА: ЛІНГВІСТИЧНИЙ ПОРТРЕТ ДІЄСЛОВА

МЕТА:
Дидактичний аспект:
узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Дієслово як частина мови» (морфологічні ознаки та граматичні категорії дієслова); удосконалювати вміння утворювати граматичні категорії дієслів; закріпити знання учнів з правопису дієслів
Розвиваючий аспект:
розвивати усне і писемне мовлення учнів; культуру усного та писемного мовлення; вміння спостерігати за мовою художнього твору; дослідницькі навички та уміння учнів; вміння  досліджувати роль дієслівної лексики у формуванні основної думки художнього тексту
Виховний аспект:
виховувати любов до рідної мови, її багатства та краси, інтерес, любов до української літератури, любов до рідної землі, її краси, любов до Батьківщини, кращі риси українського менталітету
Компетентісний аспект:
формувати предметну мовну компетентність учнів (лінгвістичну, мовленнєву, комунікативну, соціокультурну), загальнокультурну, ціннісно-світоглядну компетентність
Технологічний аспект: проектна технологія навчання, технологія навчання як дослідження, технологія розвитку критичного мислення, випереджаючого, розвивального навчання

ТИП УРОКУ: узагальнення і систематизації знань

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок-дослідження

ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: підручники з рідної мови та української літератури, роздатковий матеріал, відеоряд до уроку, ілюстрації до повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», міні-зошити з картою досліджень

ЕПІГРАФИ УРОКУ:
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого,
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує.
                                              Т.Г. Шевченко

… не бути холоднооким, уміти бачити красу, любити рідну землю, що така світла, така м’яка, як колиска.
                                                                                                   М.П. Стельмах

ХІД  УРОКУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

1. Слово вчителя. Психологічна підготовка до роботи на уроці
            Скажіть, який прояв життєдіяльності людини допомагає, власне, людині жити, досягати цілей, успіху? (дія) Отже, наше заняття ми також почнемо з дії. Подаруймо один одному усмішку і  в такому настрої почнемо урок.
            Усе наше життя складається з дій. Яка частина мови називає дію і задає її параметри? (Дієслово)

2. Повідомлення теми і мети уроку. Ознайомлення з епіграфами уроку
·                    Сьогодні ми узагальнемо наші знання про дієслово як частину мову.
Т. Шевченко сказав:
Ну що б, здавалося, слова…
Слава та голос – більш нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує!..
·                    Отже, ми продовжуємо працювати над довготривалим проектом «Художня мова творів української літератури» і в центрі нашої уваги актуальний проект «Особливості вживання граматичних категорій дієслова в повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», адже результати нашого дослідження допоможуть нам відкрити особливості авторського стилю письменника, щоб, за словами М. Стельмаха, «не бути холодноокими, уміти бачити красу, любити рідну землю, що така світла, та мяка, мов колиска».
·                    Повідомлення умов реалізації проекту та розподіл учнів за дослідницькими групами, пояснення роботи із міні-зошитами
·                    Визначення очікуваних результатів уроку.  
·                    Проекція на практичне застосування результатів дослідження

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Орфографічна розминка. Словниковий диктант.
Пояснити правопис дієслів, використовуючи метод «прес»
 Неславити, нездужати, не здужати, смієшся, сміються, не дописати, не дочути, недочувати,  не чути, випестиш, пишеш, не любити, незлюбити, нехтувати, не говориш.

2. Лексична розминка. Перевірка домашнього завдання.
Д\з: проаналізувати лексику повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», виписати загальновживані слова, діалектні слова і слова, значення яких незрозуміло. Пояснити значення незрозумілих слів за словником. До якого стилю належить аналізований вами текст?

3. Гронування. Лінгвістичний портрет дієслова. Вправа на розвиток уваги.
Скласти схему до лінгвістичного портрета дієслова, визначивши в ній ознаки дієслова, як частини мови (2 учні біля дошки)

4. Інтелектуальна розминка. Лінгвістичні змагання «Бліц-турнір».
Дати швидко і коротко відповіді на питання
·                    дієслово – це …
·                    відповідає на питання …
·                    має такі форми… (безособові і особові дієслова, інфінітив, дієприкметник, дієприслівник)
·                    має час… (теперішній, минулий, майбутній)
·                    має три… (способи)
·                    змінюється за двома… (дієвідмінами)
·                    має два види… (доконаний і недоконаний)
·                    можуть переносити або не переносити дію на інший предмет, це… (перехідність і неперехідність)
·                    особові дієслова змінюються за … (родами, числами)

5. Ідейно-тематичне навантаження повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»

ІІІ. ОСНОВНИЙ ХІД РОБОТИ

1. Лінгвістичний експеримент. Творче читання. Робота з текстом.
Прочитати уривок повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять» без дієслів (підручник літератури, стор. 109, розділ ІІІ, 1-й абзац)


2. Евристична бесіда
·                    Чи зрозуміло зміст прочитаного?
·                    Чого не вистачає для того, щоб картина зображуваного була повна?
·                    Яку картину – динамічну чи статичну створюють дієслова?
·                    Які граматичні категорії дієслова дають характеристику самій дії? (час, вид, спосіб)

3. Узагальнення теоретичних знань про граматичні категорії часу, виду, способу дієслова.
·                    Робота в групах.
Робота з підручником. Скласти за підручником повідомлення про свою граматичну категорію. Записати у міні-зошити ключові поняття своєї граматичної категорії.
Вид –  § 6, с. 43; Час –  § 7, с. 49, Спосіб –  § 9, с.68
·                    Вправа «Ланцюжок». Звязна розповідь про категорію дієслова за підручник
·                    Робота в міні-зошитах (під час справи «ланцюжок»). Записати ключові поняття граматичних категорій, про які ви почули.

4. Дослідницьке завдання. Робота з текстом.
Виписати з уривку повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять» дієслова, визначити їх час, вид, спосіб (с. 113 підручника літератури, розділ 7, абзац 3-й., І в. – речення 1, ІІ в. – речення  2)
Які форми дієслів переважають переважає? Результати дослідження записати у міні-зошити.
Ваблять – теперіш. час, недок. вид, дійсний спосіб
Хвилюються – теперіш. час, недок. вид, дійсний спосіб
Починаються – теперіш. час, недок. вид, дійсний спосіб
Згадую – теперіш. час, недок. вид, дійсний спосіб
Зайшли – мин. час, док. вид, дійсний спосіб
Струшують – теперіш. час, недок. вид, дійсний спосіб
Повходили – мин. час, док. вид, дійсний спосіб
Журяться – теперіш. час, недок. вид, дійсний спосіб

5. Уточнення результатів дослідження. Спостереження над мовними явищами.
 Прочитати діалог с. 112. Який спосіб дієслова вжито?

6. Узагальнення результатів дослідження. Вправа «Спільний проект»
Робота в парах в складі проблемних груп.
Письмово скласти лінгвістичне повідомлення за результатами дослідження в міні-зошитах, підтвердження їх прикладами з тексту.

7. Презентація результатів дослідження.
Вправа «Спікер-респондент».

8. Евристична бесіда.
·                    Лексична робота. Україна – частина європейської спільноти. Тому ми повинні знати і використовувати у мовленні слова-терміни, якими користується і Європа, і весь світ. Чи можна підібрати синонім іншомовного походження до слова «доповідач» (спікер).
·                    Стилістична робота. Чи можемо  ми говорити про стилістичні особливості вживання дієслів у текстах художнього стилю? У чому полягає ця особливість Ще більше про особливості вживання різних частин мови у текстах різних стилів ми дізнаємося,  продовжуючи і далі роботу над проектом  «Художня мова творів української літератури».

9.  Лінгвістичний експеримент.
Записати речення с.104, розділ І, 1-ше речення, підкресливши дієслово як член речення.
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді.
Переробити речення, замінивши дієслово теперішнього часу дієсловом минулого часу. Чи змінився  вид дієслова? А які ще особливості має вживання граматичної категорії виду?

9. Робота з підручником. Виконання вправи стор. 44, вправа  № 75 (2 рядки) (теорія с. 46)
Дієслова: переслідувати, воліти.

10.  Творча вправа лінгвістична гра «Я письменник». Підготовка до виконання творчої домашньої роботи.
Відновити за поданими сполуками слів і словосполученнями речення, використовуючи ілюстрації до творів. Які граматичні категорії дієслів ви вжили?
Нижче розпатланих хмар; на землю звуки дзвонів.
Речення: Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів.

11. Перевірка результатів дослідження.
Розбір дієслова як частини мови із відновленого речення. (алгоритм с.91 підручника з мови)

ІV. РЕФЛЕКСІЯ
1. Робота з епіграфом
Чи підтвердили ми епіграфи нашого уроку?

2. Вправа «Обмін думкам».
Я вважаю, що я на уроці я успішно закріпив знання з  ….;
Я вважаю, що я на уроці я дізнався нове про …;
Я вважаю, що я на уроці я глибше вивчив …;
Я це вивчив для того, щоб

V. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. САМОАНАЛІЗ
1. Заключне слово вчителя.
2. Самоаналіз.
3.  Оголошення та коментування оцінок.

VІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТА КОМЕНТУВАННЯ
ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Скласти власне висловлювання за мотивами повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», використати граматичні форми дієслів, встановлені в результаті дослідження.
2. Заповнити сторінку 2 міні-зошита «Граматичні категорії дієслова», записавши ключові поняття категорій та приклади з тексту повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
3. Виготовити закладинку «Лінгвістичний портрет дієслова».

ЛІТЕРАТУРА
1.                  Рідна мова: Підручник для 7-го класу загальноосвітніх навчальних закладів/ Пентилюк М. та ін. – К.: Освіта, 2007. – 288 с.
2.                  Міщенко О.І. Українська література. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2007. – 288 с.
3.                  Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач. Новолокова. – Х.: «Основа», 2009. – 176 с.
4.                  Інтерактивне навчання на уроках української мови і літератури / Упоряд.  К.Ю. Голобородько, Н.П. Ткаченко – Х.: «Основа», 2007. – 176 с.
5.                  Нетрадиційні уроки з рідної мови. 5-11 класи / Укладачі С.С. Скляр, Л.І. Нечволод. – Харків: Торсінг, 2004. – 160 с.
6.                  Пентилюк М.І., Окуневич Т.Г. Сучасний урок української мови. – Х.: «Основа», 2007, 176 с.
7.                  Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. — К.: Видавництво А.С.К., 2004. — 192 с.
8.                  Радзіх С. Інтеграція інтерактивних технологій на уроках української словесності. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. – 64 с.

9.                  Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: «Основа», 2010.- 88 с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий