среда, 24 декабря 2014 г.

ТЕМА: ЛІНГВІСТИЧНА ГРА «МОВОЗНАЙКО» (5 клас)
МЕТА: поглибити і закріпити знання учнів з орфографії, фонетики, орфоепії; виявити кращих знавців мови;
сприяти розвиткові творчих здібностей і нахилів учнів, вмінь швидко вирішувати поставлену задачу, розвивати критичне мислення учнів;  розширити діапазон знань учнів з мови; сприяти зростанню зацікавленості учнів у вивчення української мови;
виховувати  любов до рідної мови
ЖИТТЄТВОРЧИЙ АСПЕКТ: формувати рефлективну, комунікативну, креатину, навчально-пізнавальну, загальнокультурну компетентність учнів
ТЕХНОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: ігрові технології навчання, технологія колективно-групового навчання (вирішення проблем)
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
1. Мотивація діяльності учнів. Оголошення теми і мети заходу.
Вступне слово вчителя.
Мова – найважливіший засіб не лише спілкування, а й мислення. Чим краще людина володіє мовою, тим краще вона мислить, тим глибше розвиває свої розумові здібності й повніше самовиражається.
Саме знання мови, а отже, й володіння мовленням  є важливими ознаками освіченості людини, її духовної культури, свідченням відповідальності за долю рідного слова  на рідній землі. Тож вирушаймо разом до чарівної країни рідної мови.
Сьогодні ми проведемо лінгвістичну гру «Твій зоряний час» і визначимо команду найкращих знавців рідної мови.
2. Поділ учасників на команди.
Учні запрошуються на сцену, за допомогою жеребкування визначаються учасники змагань. Створені команди шикуються зліва і справа від учителя. Командам дається 1 хвилина для того, щоб обрати командира і назву команди.
3. Лінгвістична казка. Робота з класом.
Поки команди радяться, учні, що не ввійшли до команд, слухають лінгвістичну казку. Завдання: той, хто дасть правильну відповідь, має право назвати команду, яка буде виступати першою.
Було це дуже давно. Жили собі у незвичайному царстві звуки. Вирішили вони обрати собі царя. Голосні вибрали [а], а приголосні – [б]. Кому з них бути царем? Почалися суперечки. Приголосних було більше, тому вони перемогли. Царем став [б]. Не захотіли голосні терпіти приниження й утекли. І в царстві стався переполох, замість слів виходили якісь дивні звукосполучення.
Зрозуміли Приголосні, що без Голосних їм не обійтись. Багато царств пройшли в пошуках Голосних звуків, та все даремно. Тоді Приголосні вирішили намалювати себе на папері. Вийшли дивні слова <>
4. Презентація команди. Конкурс 1 «Знайомство».
Команда представляє себе і кожного учасника команди зокрема. Учасникам гри пропонується подумати, що у характері кожного учасника є найважливішим, найістотнішим (наприклад, Максим – «Лід і полум’я», Оля – «Тиха і мовчазна» тощо). Презентувати команди і її членів можна у віршах з використанням метафор.
5. Продовження казки. Конкурс 2.
<> Щоб жити у злагоді звуки придумали склад Букв, який вони назвали Алфавітом. З того часу звуки почали позначатися певними літерами.
Завдання учасникам команд: вставити пропущені букви алфавіту.
6. Відгадування загадок. Робота з класом.
Поки учасники команд виконують завдання конкурсу 2, учні відгадують лінгвістичні загадки «Відгадай слова».
З [к] дерева захищає
І на них вона завжди;
З [н] звірятко заховає,
Коли треба від біди. (Кора, нора)

На неї птах сідає,
Вона його гойдає.
А коли [г] на [б] змінить, –
Звірятком стане вмить. (Гілка, білка)

7. Команди повідомляють результати виконання завдання 2, розповідають алфавіт.
8. Конкурс 3 «Бліц-турнір».
За 1 хвилини учасникам команд пропонується ряд запитань. Правильна відповідь оцінюється 1 балом.
1)     Що таке звук? (найменша одиниця мови та мовлення)
2)     Які бувають звуки? (голосні і приголосні)
3)     Як творяться голосні звуки? (за допомогою шуму і голосу)
4)     Які звуки уподібнюються?
5)     Які із слів не можна перенести: ім’я, денний, олія? (ім’я, олія)
6)     Який склад називається наголошеним? (склад, на який падає наголос)
7)     Визначити кількість звуків у слові ґедзь (4 звуки).
8)     Скільки складів у слові Юлія (3 склади).
9)     Яким звуком позначається буква Ю після приголосного? ([у])
10)Назвати глухі приголосні звуки ([к, п, т, ф, х, ц, ч, ш, с])
11)М’який знак – буква чи звук?
12)Які із слів не можна перенести: 2,3 см, шия, красень? (2,3 см, шия)
13)Яким звуком позначається буква Я на початку слова? ([й], [а])
14)На який склад падає наголос у слові олень? (на перший)
15)Як вимовляються ненаголошені голосні?
16)Визначте кількість звуків у слові ящур (6 звуків).
9. Конкурс 4. Продовжити художній опис.
За мить сонце розправило брови й добродушно, задоволено усміхнулось.
Тіні …   …
Степ …   …
Вітер …   …
День став …   …
10. Робота із залом.
До поданих слів добрати антоніми: будень, сумний, забути, рідко.
До поданого слова добрати синоніми: думати (вважати, мізкувати, гадати, метикувати)
11. Конкурс 5. Розв’язання кросвордів.
12. Підведення підсумків лінгвістичних змагань, аналіз роботи команд і учнів класу. Оголошення і нагородження переможців.
13. Заключне слово вчителя.
Мова наша  українська – це золотий запас голосу душі народної, з якого виростаємо, яким живемо і завдяки якому маємо велике право й гордість іменуватися народом українським.
Бережімо, шануймо, вивчаймо нашу чудову українську мову:
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,

Живе український народ.

Комментариев нет:

Отправить комментарий